Polscy producenci tramwajów.

Zrobiłem sobie małą przerwę wakacyjną i nie ma mnie przez najbliższe tygodnie w Olsztynie. Tyle co zaobserwowałem w poniedziałek rano to tradycyjnie  minimalny poziom mobilizacji na Płoskiego i Tuwima. Obiegowa ma zerwaną warstwę wierzchnią i na razie tyle. Czekamy wszyscy na nieuchronne, tj. zerwanie kontraktu z FCC, który nie chce/nie może kontynuować prac w Olsztynie. Alpine Bau zbankrutowało, a FCC ma w niej ogromną ilość udziałów i z pewnością odbije się to na niej bardzo boleśnie. Swoją drogą zastanawia jak możliwe jest bankructwo firmy, która dopiero co zrealizowała miliardowe rządowe kontrakty na drogi i stadiony??? 

Ale dość o tym. Teraz pora na przyjemniejsze informacje. Otóż Polska w skali Europy jest znaczącym producentem taboru tramwajowego. Wciąż jeszcze nie jest to skala porównywalna z potentatami pokroju Alstomu, Bombardiera czy Siemensa, ale nasze tramwaje sukcesywnie zdobywają nowe rynki i w najmniejszym stopniu nie odbiegają wzornictwem i rozwiązaniami technicznymi od światowych standardów. A oto lista krajowych producentów taboru tramwajowego z krótkimi charakterystykami:

1. PESA Bydgoszcz – firma numer 1 w Polsce w branży pojazdów szynowych, z ogromnymi tradycjami sięgającymi połowy XIX w. Z powodzeniem zdobywa zagraniczne rynki. Ostatni wielki sukces PESY to wygranie przetargów na 120 tramwajów dla Moskwy i 20 dla Sofii. Wcześniej tramwaje te trafiły do rumuńskiego Cluj-Napoca i węgierskiego Szeged. W Polsce PESY spotkać można przede wszystkim w Warszawie gdzie są obecnie flagowym taborem Tramwajów Warszawskich – tam trafiło aż 186 bydgoskich tramwajów w największym w Europie przetargu tramwajowym w ciągu ostatnich kilkunastu lat. Poza tym PESY doceniono także w Łodzi, Gdańsku, Częstochowie, Szczecinie i oczywiście w rodzinnej Bydgoszczy.

Najpopularniejszy z rodziny bydgoskich tramwajów: PESA SWING na ulicach Warszawy.

2. SOLARIS  Środa Wielkopolska, Bolechowo – najmłodsza na polskim rynku, ale weszła na rynek bez kompleksów. Po sukcesach na rynku autobusów postanowiła wykorzystać boom na rynku tramwajowym. Od 2006 roku firma montowała tramwaje Bombardier dla Krakowa, ale w 2009 zaprezentowała na targach po raz pierwszy w pełni autorski produkt – tramwaj Tramino. Solarisy Tramino jeżdżą już po Poznaniu (46 sztuk), niedługo pojawią się też na ulicach niemieckich Jeny i Brunszwiku no i oczywiście z utęsknieniem czekamy na mieniącą się zielenią piętnastkę na ulicach Olsztyna.

SOLARIS TRAMINO w Poznaniu (źródło zdjęcia: strona producenta)

3. PROTRAM Wrocław - Firma istnieje od 1999 roku i zajmuje się przede wszystkim modernizacją wciąż najpopularniejszych na polskich torach Konstali z serii 105, które jeżdżą po Gdańsku i Wrocławiu. Poza tym produkują własne tramwaje: 204 WrAs i 205 WrAs, które trafiły w całości na lokalny wrocławski rynek.

PROTRAM 205 AWrAs na ulicach Wrocławia (źródło zdjęcia: www.rynek-kolejowy.pl)

4. MODERTRANS Poznań – niedoszły dostawca tramwajów wspólnie z nowosądeckim Newagiem dla Olsztyna. Firma na razie nie produkuje własnych tramwajów, ale ma już opracowaną koncepcję tramwaju Moderus Gamma. Na razie przegrała kilka przetargów z rzędu i dopóki nie powstanie prototyp, który zostanie pozytywnie oceniony na targach branżowych pewnie ciężko będzie tej firmie wejść na rynek. Póki co firma modernizuje w dużej ilości Konstale 105tki, które po gruntownym liftingu zmieniają się w Moderusy Alfa i Beta. Takie składy można dziś spotkać w Poznaniu, na Śląsku i w Szczecinie.

Moderus Alfa w Poznaniu (źródło zdjęcia: www.skyscrapercity.com)

5. NEWAG Nowy Sącz -to przedsiębiorstwo na razie tylko potencjalnie jest producentem tramwajów. Specjalizuje się w budowie lokomotyw, a tramwajów na razie zbudowała…. jeden. Prototypowy Newag Nevelo skonstruowany ze środków UE obecnie jest testowany na torowiskach w Krakowie. Czy podbije rynki nie wiadomo. Konkurencja jest bardzo duża, a ostatnia porażka w Olsztynie (mimo wygrania przetargu do podpisania umowy nie doszło) na pewno była szczególnie bolesna. Dlaczego współpraca Modertransu i Newagu wygląda tak dziwnie? To znaczy zaproponowano Olsztynowi Moderusa Gamma istniejącego tylko na deskach kreślarskich, a nie istniejącego fizycznie Nevelo? Ot pytanie. W każdym razie jeśli Nevelo spodoba się Krakusom, a przede wszystkim tramwaj ten dobrze wypadnie na tragach branżowych to może się doczekamy bardziej masowej produkcji.

Jedyny jak dotychczas egzemplarz tramwaju Newag Nevelo w zajezdni w Krakowie

6. ALSTOM-KONSTAL Chorzów –  w czasach PRLu zdecydowanie największy producent taboru tramwajowego w Polsce, żeby nie powiedzieć jedyny. Konstale z serii 13 czy 105 na długie lata całkowicie zdominowały polskie torowiska tramwajowe. W 1997 roku pojawiły się pierwsze seryjnie produkowane tramwaje niskopodłogowe Konstal 114Na, który w ilości 2 sztuk trafił do Gdańska podobnie jak kolejne 4 sztuki modelu NGD99. Później jeszcze przed nadejściem ery nowoczesnych niskopodłogowców na ulice Warszawy trafiło 29 sztuk modelu 116N, 116Na, 116Na/1, i 116Na/2 w latach 1998-2000, a  w okresie 2000-2001 po sąsiedzku na ulice śląskich miast wyjechało 17 sztuk modelu 116Nd. Obecnie firma produkuje wagony metra, a także tramwaje z serii Citadis, które trafią do Stanbułu.

Konstal 116Na w Warszawie

ALSTOM CITADIS 301 w fabryce KONSTAL w Chorzowie. (źródło: www.skyscrapercity.com)

7. H. CEGIELSKI – Poznań – firma z ogromnymi tradycjami, ale tramwaje to uboczna forma jej działalności. Najbardziej znany w Polsce produkt tramwajowy z Cegielskiego to 123N, których 30 sztuk jeździ od 2007 roku po Warszawie. Inny z wyprodukowanych tramwajów to 118N – jedyny egzemplarz tego modelu jeździł do 2011 roku po Poznaniu.

Tramwaj 123 N produkcji Zakładów H. Cegielskiego na ulicach Warszawy

9 Komentarze

  1. Solaris wygrał przetarg na dostawę tramwaju mając go tylko narysowanego
    na deskach i mimo tego wygrał przetarg , bowiem rysunek spełniał wszystkie wymagania zamawiającego.
    Teraz prawdopodobnie będziemy mieli problemy z Solarisem w Olsztynie.
    Solaris przysłał takie wymagania dotyczące skrajni , które nie mieszczą się w głowie!

  2. Uwaga do Producenta tramwajów Solaris Tramino. Automat z biletami, który znajduje się w tramwaju o prostokątnym kształcie z ostrymi krawędziami a szczególnie rożnymi jest niebezpieczny dla pasażerów gdyż może spowodować w czasie zmian prędkości poważne obrażenia dla pasażerów i dlatego powinien zostać usunięty natychmiast i wymieniony na automat o zaokrąglonych krawędziach.

  3. Witam,

    Wpis oczywiście bardzo fajny, tylko jedno zastrzeżenie.
    Moderusy Beta powstają również od podstaw, tak jest właśnie w Poznaniu.

  4. Przy Konstalu i wagonach dla Warszawy, pominąłeś wagon 112N. Warto o nim wspomnieć, ze względu na ilość wyprodukowanych egzemplarzy – 1 (słownie: jeden) :-).
    Rok produkcji – 1995.

Dodaj komentarz

Wymagane pola są oznaczone *.