Tramwaj gdański ma się nieźle.

Jako, że kwestia olsztyńskiej budowy na parę miesięcy musi zejść na plan dalszy wracam do źródeł czyli z wirtualnego olsztyńskiego tramwajowa do takiego rzeczywistego :). Jako, że ostatnio gościłem w Trójmieście pomyślałem, że warto poświęcić wreszcie wpis tramwajom jeżdżącym najbliżej polskiego morza. W tym roku tramwaje nad Motławą i Wisłą przeżywają swoje 14o lecie i 117 lecie elektryfikacji. Nie będę tu jednak rozpisywał się na temat rysu historycznego, o tym możecie sobie poczytać na stronie gdańskiego ZTM TUTAJ. Tymczasem to na co zwróciłem szczególną uwagę to zdecydowana poprawa jakości taboru, który nie straszy już rozklekotanymi 105tkami, choć w formie zmodernizowanej są one wciąż obecne na gdańskich torach. Wedle tego co jest w wikipedii wciąż w eksploatacji jest ponad 30 składów popularnych 105tek. Ja jednak żadnej nie widziałem, a wypatrywałem najbardziej charakterystycznego obrazka z tramwajowego Gdańska czyli tego:

Jeśli ktoś się orientuje czy klasyczne trójczłonowce  takie jak na zdjęciu jeszcze się w Gdańsku pojawiają proszę o info. Tymczasem EURO 2012 i rządy Gdańszczan D. Tuska i S. Nowaka sprawiły, że miasto dostało niespotykanego w historii inwestycyjnego kopa. Wysyp nowych, dróg, obwodnic jest imponujący. W budowie jest kolej metropolitarna, tunel pod Martwą Wisłą, a w takich warunkach nie mogło zabraknąć i inwestycji w ulubionym przez nas wszystkich transporcie tramwajowym. O ile do roku 2010 niskopodłogowce wciąż były raczej ciekawostką i po mieście jeździły pojedyncze sztuki Alstomów NGd99 i Bombardierów NGT6 to wszystko zmienił przetarg na dostawę nowych tramwajów PESA 120 Na w ilości 35 sztuk,oraz 47 używanych składów Duewag N8C-NF, które zakupiono w Dortmundzie, a następnie zmodernizowano w poznańskim Modetransie. A oto upolowane przez mnie własnoręcznie dorodne sztuki tychże modeli (Zdjęcia z 5 sierpnia):

PESA 120 NA na ulicach Gdańska. W tle budowa najwyższego od lat 19 piętrowego biurowca w Trójmieście – Neptun, który na zdjęciu osiągnął  już docelową wysokość – 85 metrów.

Skład Duewag N8C – NF. W tle nowa, efektowna estakada w ciągu ulicy Kościuszki  prowadzącej prosto do lotniska w Rębiechowie nad al. Grunwaldzką.

Ponad 80 składów nowych tramwajów na raptem 12 linii i około 52 kilometrów tras musiało diametralnie odmienić obraz gdańskiego transportu tramwajowego i odmieniło co każdy postronny obserwator może dostrzec bez trudu. Stolica Pomorza ma chyba w tym momencie procentowo najnowocześniejszy tabor i zdystansowało dotychczasowego lidera w tym zakresie Warszawę. Obecny układ tras tramwajowych wygląda następująco:

Podobnie jak to ma miejsce w większości innych tramwajowych miast w Polsce sieć się rozbudowuje. Już jesienią ruszy budowa nowej 3,6 kilometrowej trasy na Piecki Migowo, a ma zakończyć się  w 2015. Więcej o tym TUTAJ. 

P.S. Wybaczcie czcionkowy chaos, ale w żaden sposób tego dziadostwa nie idzie opanować.

3 Komentarze

  1. PS. Ta mapka linii jest nieaktualna, tj. jest już linia 1 i 10 – na siedlce, nie ma linii takich jak: 97, 68, 62.

  2. Niestety, w Gdańsku nie jeżdżą już trójskłady, gdyż większość tramwajów Konstal 105Na została zezłomowana, natomiast ZTM twierdzi, że trójskłady zlikwidowano, ponieważ pozwoli to na złożenie większej liczby dwuskładów.
    W Gdańsku, jeszcze jeżdżą nieliczne w całości niezmodernizowane 105-ki, przykładem takiego wagonu jest np. Konstal 105Na #1360.
    Gdańsk wg najnowszych informacji (luty 2014) wszystkie 105Na wycofa do końca 2016 roku (łącznie z tymi zmodernizowanymi), gdyż już w tym roku zaczną się następne kasacje, a w 2015 roku przyjedzie 5 Pesa Jazz.

  3. 3 składy nie są już liniowo eksploatowane, (tylko na 1.11) tak samo wszystkie 2 składy jeżdżą na 2 patyki

Odpowiedz na „~Motorniczy z GdańskaAnuluj pisanie odpowiedzi

Wymagane pola są oznaczone *.